5. De fascinatie voor filmmuziek




Filmmuziek is muziek die tijdens films gespeeld wordt om de sfeer van de film en de emoties van de acteurs te versterken. Daarmee is de film een moderne vorm van melodrama. 

Ik heb tien jaar lang in verschillende harmonie- en symfonieorkesten gespeeld. Er was een grote diversiteit aan muziek, van hele zware muziek tot vrolijke deuntjes. De afwisseling hiervan vond ik geweldig. Ik kon zelfs genieten van de kerstmuziek, hier begonnen we al mee in oktober.
De stukken die mij het meest fascineerde waren de muziekstukken gebaseerd op filmmuziek. Het waren de stukken die meteen een vorm van herkenning waren, zelfs als ik de film zelf nog nooit had gezien. Het plezier bloeide op bij het spelen van zo’n stuk, ongeacht het niveau van het orkest. Ik genoot met volle teugen en keek altijd uit naar de concerten waar ik, met het orkest, de filmmuziekstukken ten gehore mocht brengen aan het publiek (lees: ouders, oma’s, opa’s etc.)
Gedurende mijn studietijd aan het conservatorium bleef ik filmmuziek de meest mooie vorm van muziek vinden. Op het conservatorium kwam ik daar minder mee in aanmerking dan ik van tevoren had gehoopt, het werd vooral veel Mozart, Saint-Saens, Weber en Mendelssohn. Natuurlijk vond ik de werken van deze componisten ook mooi, maar ik wilde alles ontdekken rondom de filmmuziek. Toentertijd durfde ik niet voor mijn wensen uit te komen, ik was heel verlegen en bang dat ik ondankbaar over zou komen. Af en toe denk ik nog wel eens: Had ik maar de ballen gehad om het te vragen.

Inmiddels zijn we verder, ben ik afgestudeerd van het conservatorium, speel ik zelf niet meer in een orkest maar luister ik nog wel graag naar filmmuziek. Ik luister dit vaak bij een wandeling, tijdens mijn creatieve uitspattingen of gewoon op de bank. 
In deze blogpost zal ik mijn favorieten bespreken en je meenemen in de wereld van filmmuziek.


Harry Potter



‘Ah, music’, he said, wiping his eyes. ‘A magic beyond all we do here.’
-       Professor Dumbledore

Een absolute favoriet die niet mag ontbreken; Harry Potter. Ik durf te gokken dat iedereen wel iets van Harry Potter heeft gezien of gelezen. De muziek bij deze magische wereld is een uiterst belangrijk onderdeel. De meest bekende melodie zijn de eerste noten van ‘Hedwigs Theme’. Deze melodie is uitgevoerd op de celesta, een typerend toetsinstrument waarvan de klank iets weg heeft van een klokkenspel.

De soundtracks van de Harry Potter-films werden door vier verschillende componisten bedacht en geschreven. Een grappig feitje is dat al deze componisten uit verschillende landen komen. De bekendste componist bij de meeste mensen, John Williams, heeft de filmmuziek voor de eerste drie films geschreven. Deze Amerikaanse componist heeft vele filmmuziekcomposities op zijn naam staan, denk aan: Star Wars, E.T., Schindler’s List en Indiana Jones. John Williams gebruikt veel kleine effecten in zijn muziek waardoor de muziek als het ware magisch aanvoelt. Ieder instrument wordt ruim benut en mag zich van zijn beste kant laten zien. Door het vele gebruik van de harp, een koor en de celesta krijgt de muziek, zoals eerder aangegeven, een magische lading. 
De soundtracks van de vierde film (De Vuurbeker) werden gecomponeerd door Patrick Doyle. De schotse componist maakt, naast zijn composities voor Harry Potter, muziek voor animatiefilms van Disney, Sense and Sensibility en Hamlet. Hij blijft voortborduren op de muziek die John Williams componeerde voor de eerste drie delen, maar laat wel duidelijk zijn eigen handtekening achter.
De vijfde en zesde film bevatten soundtracks van de Britse componist Nicholas Hooper. Nicholas is mijn absolute favoriet van de vier. Ik ben weg van zijn compositie fireworks, die voorkomt in film 5 en 6. De menging van een symfonie orkest met elektrische gitaar geeft me elke keer weer kippenvel. Ik ben zo’n persoon die graag fantaseert bij muziek, dingen die ik zelf wil meemaken of dingen die ik wil bereiken (zelfs als ze niet haalbaar zijn). De filmmuziek van Nicholas Hooper sluit perfect aan bij mijn ‘fantasie├źn’, een echte favoriet.
De laatste twee films zijn voorzien van soundtracks van Alexandre Desplat, een Franse componist. De laatste twee films zijn aardig duister van aard, Voldemort neemt steeds meer toe in kracht en dient verslagen te worden door Harry Potter. Alexandre Desplat heeft muziek hierbij gecomponeerd die perfect aansluit en mij regelmatig kippenvel momentjes geeft. Alexandre Desplat heeft ook de filmmuziek verzorgt voor de Twilight Saga films, The Curious Case of Benjamin Button en The Grand Budapest Hotel.

De filmmuziek van Harry Potter werd opgenomen door het London Symphony Orchestra, behalve film 5 en 6, deze muziek werd opgenomen door het Charmber Orchestra of London.

Op Spotify heb ik een afspeellijst opgeslagen die aangemaakt is door Marc Aaron Melzer. In deze afspeellijst ‘Harry Potter Soundtracks’ staan alle 181(!) soundtracks van Harry Potter. Een absolute favoriet, een afspeellijst die ik er zeker vaak bij pak.

De filmmuziek van wordt steeds populairder. Zo is het Rotterdams Philharmonisch Orkest een aantal jaren geleden gestart met de Harry Potter reeks. Hierbij wordt de film vertoond op een groot scherm, waarbij het orkest onder het scherm zit en de filmmuziek live speelt. Deze concerten zijn onwijs populair en vaak al ver van tevoren uitverkocht. Zelf heb ik nog niet de kans gehad om deze concerten bij te wonen, gelukkig hebben ze nog niet alle films gehad.


Hans Zimmer

‘I want to go and write music that announces to you that you can feel something. I don’t want to tell you what to feel, but I just want you to have the possibility of feeling something’
-       Hans Zimmer 

Niet zozeer een specifieke film, wel een specifieke componist. Hans Zimmer komt uit Duitsland is een van de bekendste filmcomponisten van deze tijd. Hij componeerde meer dan 150 (!) soundtracks. De twee mooiste projecten naar mijn mening zijn de volgende:

Pirates of the Caribbean


Deze muziek wordt ontzettend veel gearrangeerd voor jeugdorkesten en harmonieorkesten. Ik heb door de jaren heen regelmatig de stukken voorbij zien komen. Iedere keer was ik weer blij als deze stukken op de lessenaar verschenen. Zimmer had het eigenlijk te druk om de stukken voor deze film te componeren, maar voltooide wel met behulp van andere componisten de compositie van de muziek voor de drie sequels: Dead Man’s Chest, At the World’s End en On Stranger Tides. 

Het grappige vind ik dat ik deze films nooit heb gezien! Ik ken de filmmuziek zowel van binnen als van buiten, maar ik heb geen idee waar de films over gaan. Gek he?
Ik heb van deel 1 misschien een half uur gezien, maar het verhaal trok mij totaal niet. De muziek vind ik prachtig en blijf ik zeker beluisteren, maar ik heb dus geen idee wat het verhaal is dat er bij hoort.

The Rock

De mensen die naar Expeditie Robinson kijken herkennen de melodie van Hummell Gets The Rockets meteen. Deze muziek wordt gebruikt als intromuziek.
The Rock is een Amerikaanse actiefilm uit 1996. Ik heb deze film denk ik twee keer gezien (dat is weinig voor mijn doen, als ik een film geweldig vind kijk ik hem misschien wel 50 keer!)
De muziek is prachtig. Een tijd terug speelde ik een arrangement van de filmmuziek met een harmonieorkest. Het was ontzettend moeilijk, maar ik vond het zo leuk om er samen aan te sleutelen en om te zien dat het langzaam beter werd. Het blijft hele mooie muziek die ik, en mijn vriend, graag nog wel eens opzetten tijdens een autorit.



Into the wild


‘Don’t hesitate or allow yourself to make excuses. Just get out and do it. You will be very, very glad that you did.’
-       Christopher McCandless

Deze film is een rare eend in het rijtje. Ik weet nog goed wanneer ik deze film voor het eerst zag. Ik was op dat moment in Londen voor mijn werk. Ik en een collega hadden wat vrije tijd tussendoor en besloten een film te gaan kijken. De collega raadde deze film aan. Van tevoren leek mij deze film wat matig, het verhaal trok niet mijn aandacht. Echter was ik vanaf de eerste minuut geboeid door de film.
 De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Chris McCandless. Chris McCandless was een avonturier. Hij besloot om zijn enigszins luxe leven in te ruilen voor het onbekende, het avontuur. Het materialisme stond hem tegen, hij droomde van een Thoreau-achtig bestaan en raakte gefascineerd door Alaska. Nadat hij was afgestudeerd doneerde hij zijn spaargeld aan Oxfam International, verbrak het contact met zijn familie en begon te reizen onder de naam Alexander Supertram.

De film laat je al de avonturen zien die McCandless heeft meegemaakt. De muziek die erbij was verzorgd liet mijn ogen af en toe vullen met tranen. Het paste zo mooi bij elkaar, de tekst was prachtig, alles klopte. 
Deze muziek wordt niet uitgevoerd door een groot orkest, is niet groots opgezet en is niet bedacht door een componist. De muziek van deze film is verzorgd door Eddie Vedder. Eddie Vedder is beter bekend als de frontman van de Amerikaanse rockband Pearl Jam.  

Nadat de film was afgelopen heb ik meteen de muziek opgezocht op Spotify. De maanden daarna was dit de enige muziek waar ik naar luisterde. Ik ging op in de muziek, raakte er door ontroerd maar liet mij ook sterker en zelfverzekerder voelen. De muziek heeft in die periode oprecht wat betekent in mijn leven.

Tegenwoordig luister ik deze muziek af en toe nog. Het geweldige gevoel is meteen aanwezig zodra ik deze muziek opzet. En wauw, wat zou ik graag zo goed gitaar willen spelen als Eddie Vedder. Blijven dromen.

Dit waren ze voor nu, mijn meest favoriete filmmuziekwerken. Ik heb er nog veel meer die ik graag zou willen delen, wie weet komt er dus over een tijdje wel een deel twee van deze blogpost. Fijne dag gewenst!






Reacties

Populaire posts